lauantai 21. joulukuuta 2019

Luukku 21

Aattelin et tän päivän luukussa voitais vähän poiketa koko blogin aiheesta ja uhrata muutama minuutti mielenterveydestä puhumiselle. Haluun parhaani mukaan auttaa poistamaan stigmaa mielenterveyden häiriöiden ympäriltä.



Alotetaan siitä, että mielenterveyden häiriöit ei oo  mikään trendi, paita, asuste tai vitsi. Mielenterveyden häiriöt on sairauksia siinä missä muutkin sairaudet. Masennuksessa, syömishäiriössä tai missään muussakaan mielenterveyden häiriössä ei oo mitään hävettävää. Ihmiset yleensä vitsailee tai "kammoksuu" mielenterveyden häiriöitä, vaikka todellisuudessa lähes jokainen meistä kärsii jossain vaiheessa elämää jostain mielenterveyden häiriöstä.
Jos tuntuu siltä, että sulla tai sun kaverilla ei oo kaikki ok niin kannattaa hakea apua. Apua saa, vaikkei oliskaan mitään diagnoosia. Mielenterveyshoidot on myös ehkäiseviä, eikä ne oo ainoostaan "hullujen juttu".

Tää aihe on ollu mulle ittelle tosi tärkeä. Oon kamppaillu pitkään omaa mieltäni vastaan. En ees tiiä millä ihmeellä oon tässä kertomassa yhtään mitään ittestäni ja omasta kokemuksesta. Oon joskus ympäripyöreästi maininnu mun sairaudesta(tai sairauksista), mutten oo suuremmin asiaa avannu.
Sairastan pakko-oireista häiriötä(ocd). Mun masennustilat ja paniikkihäiriö katsotaan nykyään johtuvan ocdeestä. En oo vielä täysin valmis puhumaan kauheen avoimesti mun ajatuksista ja muusta julkisesti. Haluun vaan välittää tällä postauksella sen viestin, että mielenterveysongelmissa ei oo mitään hävettävää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti